کد خبر: ۱۷۵۲۰۷
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰

کمبود ویتامین B دلیل اضطراب

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کمبود ویتامین B می‌تواند منجر به اضطراب و سایر مشکلات سلامت روان شود.
کمبود ویتامین B دلیل اضطراب

به گزارش نبض بازار،در سال‌های اخیر ویتامین‌های گروه B به عنوان درمانی طبیعی برای اضطراب محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. بسیاری از مردم به دنبال راه‌هایی برای بهبود سلامت روان خود بدون مصرف دارو هستند و ویتامین‌ها به عنوان جایگزینی امیدوارکننده به نظر می‌رسند.

اما آیا واقعاً شواهدی مبنی بر تاثیر ویتامین B بر اضطراب وجود دارد؟ در نبض بازار به بررسی این موضوع می‌پردازیم که علم چه چیزی در مورد این موضوع می‌گوید.

نقش ویتامین‌های B در بدن

ویتامین‌های گروه B نقش‌های حیاتی در بدن ایفا می‌کنند، از جمله:

متابولیسم انرژی: ویتامین‌های B برای تبدیل غذا به انرژی مورد نیاز بدن ضروری هستند.

عملکرد سیستم عصبی: ویتامین‌های B برای عملکرد صحیح سیستم عصبی، از جمله انتقال دهنده‌های عصبی که خلق و خو را تنظیم می‌کنند، ضروری هستند.

تولید گلبول‌های قرمز خون: ویتامین B12 برای تولید گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را در بدن حمل می‌کنند، ضروری است.

ویتامین B و اضطراب: شواهد علمی

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود ویتامین‌های B خاص ممکن است با افزایش خطر اضطراب مرتبط باشد. به عنوان مثال، کمبود ویتامین B12 با علائم افسردگی و اضطراب مرتبط بوده است.

با این حال، شواهدی مبنی بر اینکه مصرف مکمل‌های ویتامین B می‌تواند اضطراب را در افراد با سطوح طبیعی ویتامین B کاهش دهد، محدود است.

برخی از مطالعات کوچک نشان داده‌اند که مکمل‌های ویتامین B ممکن است علائم اضطراب را در برخی افراد کاهش دهد، اما این یافته‌ها قطعی نیستند و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ویتامین B۵ - اسید پانتوتنیک

اسید پانتوتنیک یکی از ویتامین های B کمتر شناخته شده برای افراد عادی است، زیرا معمولاً به عنوان یک مکمل سلامت طبیعی استفاده نمی شود. اما هنوز هم نقش مهمی دارد و در ایجاد انتقال دهنده های عصبی استیل کولین، اکسید کردن اسیدهای چرب و غیره نقش دارد. همچنین CoEnzyme-A تولید می کند.

کمبود B۵ به ندرت پیش می آید زیرا تقریباً در هر نوع غذایی یافت می شود.

در حالی که اسید پانتوتنیک ممکن است به کنترل انواع شرایط ناراحت کننده و دردناک کمک کند، به نظر نمی رسد که هیچ نقشی در کاهش اضطراب یا استرس ایفا کند.

ویتامین B۶ - پیریدوکسین

پیریدوکسین انتقال دهنده های عصبی و اسیدهای آمینه را سنتز می کند و نمی تواند در بدن ذخیره شود.

در حال حاضر هیچ تحقیقی در مورد اینکه آیا پیریدوکسین دارای اثرات ضد اضطراب است یا خیر وجود ندارد. اما یک مطالعه روی میمون ها نشان داد که افزایش پیریدوکسین باعث افزایش سطح سروتونین می شود. همچنین به نظر می‌رسد که اضطراب را در افراد مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی کاهش می‌دهد و کمبود B۶ باعث افزایش استرس روانی در مردان می‌شود.

ویتامین B۷ - بیوتین

بیوتین ویتامینی است که به پردازش و متابولیسم لیپیدها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها کمک می کند و برای انتقال دی اکسید کربن ضروری است و ممکن است به پیشگیری از دیابت کمک کند.

بعید است که بیوتین به بهبود اضطراب کمک کند زیرا مقادیر اضافی بیوتین روزانه در روده توسط باکتری ها تولید می شود. با این حال مشخص نیست که آیا مکمل بیوتین سطح اضطراب را بهبود می بخشد یا خیر.

برداشت کلی از ویتامین B و کاهش اضطراب

به طور کلی، بسیاری از افرادی که با اضطراب دست و پنجه نرم می کنند، متوجه شده اند که پس از مصرف کمپلکس ویتامین B، سطح اضطراب خود را کاهش داده اند. اما احتمال بیشتری وجود دارد که این تنها نمونه ای از اثر دارونما باشد. هنوز هیچ تحقیقی مبنی بر کاهش اضطراب توسط ویتامین B وجود ندارد و توصیه نمی شود که به سادگی مصرف ویتامین های B را شروع کنید و امیدوار باشید که آنها اضطراب شما را بهبود بخشند.

ملاحظات مهم

قبل از مصرف هر گونه مکمل جدید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف بیش از حد ویتامین‌های B می‌تواند مضر باشد، بنابراین مهم است که فقط به مقدار توصیه شده مصرف کنید.

اگر اضطراب دارید، مهم است که به دنبال درمان حرفه‌ای باشید. درمان‌های موثر زیادی برای اضطراب وجود دارد، از جمله درمان شناختی رفتاری (CBT) و دارو.

نتیجه‌گیری

در حالی که ویتامین‌های B برای سلامت کلی ضروری هستند، شواهد کافی برای حمایت از استفاده از آنها به عنوان درمانی برای اضطراب وجود ندارد. اگر اضطراب دارید، مهم است که با پزشک خود در مورد گزینه‌های درمانی خود صحبت کنید.

منبع:خبرآنلاین

برچسب ها: سلامت ویتامین

اخبار پیشنهادی