کد خبر: ۱۷۵۹۱۷
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۳
نبض بازار گزارش می‌دهد؛

شهردار تهران زیر تیغ استیضاح / جنگ قدرت اصولگرایان بر سرآینده پاستور

در صورتی که موضوع استیضاح زاکانی در بین اعضای شورای شهر مطرح و پیگیری شود این احتمال که تنش در بین اصولگرایان به یک شکاف جدی تبدیل شود وجود دارد. واقعیت این است که زاکانی به طیف رادیکال جریان راست تعلق دارد که در شرایط کنونی اکثریت مجلس دوازدهم را به دست گرفته اند. افرادی که زمانی که زاکانی به عنوان نماینده در مجلس حضور داشت رفیق گرمابه و گلستان آن‌ها بود.
شهردار تهران زیر تیغ استیضاح / جنگ قدرت اصولگرایان بر سرآینده پاستور

به گزارش نبض بازار؛ مدیریت شهری تهران روز‌های پرسروصدایی را می‌گذراند. این درست همان چیزی است که علیرضا زاکانی شهردار تهران می‌خواهد. زاکانی از زمانی که در یک تصمیم غیرمنتظره به عنوان شهردار تهران انتخاب شد همواره به دنبال مطرح کردن خود و ایجاد حاشیه بوده است. این در حالی است که عملکرد وی در شهرداری تهران با انتقادات جدی همراه بوده است.
اختلاف بین شورای شهر و شهرداری تهران، اما در جلسه اخیر شورای شهر علنی شد. جایی که پس از گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در صحن برخی اعضای شورای شهر به قرارداد واردات از چین انتقاداتی وارد کردند و در مقابل برخی دیگر از اعضا این انتقادات را غیرفنی اعلام کردند و آن را سیاسی‌کاری خواندند.
در ادامه زمانی که شهردار تهران برای ارائه پاسخگویی به پشت تریبون رفت، تعدادی از اعضای شورای شهر که سوالات و ابهاماتی در این خصوص داشتند؛ از جمله جعفر تشکری هاشمی، ناصرامانی، علی اصغر قائمی، مهدی عباسی، مهدی اقراریان و خانم سوده نجفی که از مخالفان سیاسی شهردار تهران به شمار می‌روند برای از حدنصاب افتادن جلسه شورای شهر، جلسه را ترک کردند. علیرضا زاکانی خطاب به کسانی که انتقاداتی وارد کرده بودند، گفت اگر انتقادات شما فنی است بمانید تا پاسخ را بشنوید، شما نه جلسات هم اندیشی تشریف میاورید نه می‌نشینید پاسخ‌ها را بشنوید. این وضعیت به خوبی نشان می‌دهد که زاکانی علی رغم انتقاداتی که از بیرون به وی وارد می‌شود در درون شورا نیز منتقدان جدی دارد و در صورت ادامه این روند احتمال استیضاح وی در صحن شورای شهر وجود دارد.

حامیان زاکانی بیرون از شورا هستند


در صورتی که موضوع استیضاح زاکانی در بین اعضای شورای شهر مطرح و پیگیری شود این احتمال که تنش در بین اصولگرایان به یک شکاف جدی تبدیل شود وجود دارد. واقعیت این است که زاکانی به طیف رادیکال جریان راست تعلق دارد که در شرایط کنونی اکثریت مجلس دوازدهم را به دست گرفته اند. افرادی که زمانی که زاکانی به عنوان نماینده در مجلس حضور داشت رفیق گرمابه و گلستان آن‌ها بود.
در چنین شرایطی اگر موضوع استیضاح زاکانی در شهرداری تهران مطرح شود وی با حمایت کامل جبهه پایداری در بیرون از مجلس مواجه خواهد شد. این در حالی است که عملکرد وی در شهرداری تهران نیز بیش از آنکه در راستای دغدغه‌های مردم تهران باشد در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های اصولگرایان و به خصوص طیف رادیکال این جریان بوده است.
زاکانی در مدتی که شهردار تهران بوده شهر تهران را به مرکزی برای مطرح کردن بیشتر خود و تبلیغات درباره نوع مدیرتش تبدیل کرده به گمان اینکه روزی از این تبلیغات برای سمت‌های بالاتر استفاده کند. این در حالی است که در پازلی که اصولگرایان برای آینده خود و البته کشور چیده اند زاکانی مهره تعیین کننده‌ای در زمینه اجرایی خواهد بود و به احتمال زیاد یکی از افرادی است که اصولگرایان وی را برای حضور بر صندلی اول پاستور در آب نمک خوابانده اند. به همین دلیل نیز زاکانی تلاش می‌کند از فرصت مدیریت شهر تهران به عنوان پایتخت کشور برای تبلیغات درباره آینده سیاسی خود استفاده کند.

زاکانی به چه می‌اندیشد؟

زاکانی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدا در صحنه حضور داشت و بیشترین انتقادات را در مناظره‌های زنده تلویزیونی به دولت حسن روحانی کرد. اتفاقی که در راستای برنامه‌های جبهه پایداری بود که از ابتدا با حسن روحانی و برجامش مخالف بودند و حتی امروز که سه سال از عمر دولت وی گذشته نیز دست از سر وی بر نمی‌دارند و وی را مقصر مشکلات فعلی جامعه می‌دانند.
زاکانی، اما در صحنه انتخابات در نهایت به اصرار اصولگرایان و در حالی که شانسی در مقابل ابراهیم رئیسی نداشت به نفع وی کناره گیری کرد تا با این اقدام خود ایثاری انجام بدهد که در آینده باید جبران شود. آینده‌ای که وی برای خود متصور است انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ است که به احتمال زیاد و در صورت تحولات سیاسی در کشور وی به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی اصولگرایان مطرح خواهد بود.
در چنین شرایطی زاکانی از اصولگرایان که پایگاه اجتماعی ندارند و تنها نتیجه انتخابات به تصمیم سیاسی آن‌ها بستگی دارد انتظار دارد به جبران ایثاری که در ماجرای کناره گیری به سود رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ داشته به عنوان گزینه نخست مطرح شود و دیگر گزینه‌ها از جمله محمد باقر قالیباف به سود وی کناره گیری کند. هر چند کناره گیری قالیباف به سود زاکانی از احتمال ضعیفی برخوردار است و بعید به نظر می‌رسد، اما کشمکش زاکانی و اصولگرایان بر سر قدرت به حدی خواهد رسید که شکاف در این جریان سیاسی که امروز دیگر رقیبی نیز در صحنه ندارد بیش از گذشته آشکار خواهد شد.

اخبار پیشنهادی