کد خبر: ۱۷۵۸۰۷
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸

بازنشستگان منتظر احکام جدید باشند/سبد معیشت مبنای محاسبات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

افزایش حقوق بازنشستگان از این ماه اعمال میشود و احتمالا سبد معیشت مبنای این افزایش خواهد بود.
بازنشستگان منتظر احکام جدید باشند/سبد معیشت مبنای محاسبات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

به گزارش نبض بازار،بلاتکلیفی در مورد میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ همچنان ادامه دارد. علیرضا حیدری نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با تاکید بر لزوم اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی می‌گوید: "مقصود قانون‌گذار افزایش مستمری‌ها مطابق سبد معیشت خانوار‌ها بوده این الزام همیشه نادیده گرفته می‌شود. "

طبق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی مستمری بازنشستگان باید به نحوی باشد که قدرت خرید آن‌ها در طول زمان حفظ شود. با این حال، در سال‌های اخیر، افزایش حقوق بازنشستگان به مصوبات شورای عالی کار محدود شده است که معمولاٌ به مراتب کمتر از نرخ تورم است.

حیدری با اشاره به اینکه سبد هزینه‌های بازنشستگان با متوسط کلی قیمت‌ها متفاوت است، می‌گوید: "سبد معیشت بازنشستگان با متوسط کلی قیمت‌ها متفاوت است؛ فرض کنید اگر سال پایه را ۱۰۰ و شاخص عمومی قیمت‌ها را ۴۰ بگیریم، قیمت سبد عمومی ۱۴۰ می‌شود، اما وقتی به سبد معیشت خانوار‌های کارگری به شیوه‌ای واقعی نگاه می‌کنیم قیمت آن ۱۶۰ است. "

وی ادامه می‌دهد: "هیات مدیره تامین اجتماعی وظیفه دارد سبد معیشت خانوارهای بازنشستگان را محاسبه کند و براساس آن، پیشنهادی برای افزایش مستمری‌ها ارائه دهد. اما متاسفانه، این کار به درستی انجام نمی‌شود و به همان اعداد و ارقام مصوب شورای عالی کار اکتفا می‌کنند."

در مرود پرداخت مستمری ها تا آخر اردیبهشت مدیرعامل تامین اجتماعی قول داده این اتفاق بیفتد؛ مذاکراتی هم با نمایندگان کانون عالی بازنشستگان داشته‌اند؛ در جلسه قبلی به توافق نرسیده‌اند، اما احتمالاً در جلسه اخیر به توافق برسند؛ حالا باید مدیرعامل مسیر قانونی کار را طی کند تا پیشنهاد  هرچه زودتر به هیات دولت برود. تا این مراحل طی نشود، تامین اجتماعی قادر به پرداخت مستمری‌های افزایش یافته نیست؛ من فکر می‌کنم علی‌القاعده این هفته یا هفته بعد کار به سرانجام برسد.

اما نکته اینجاست که صدور احکام جدید بازنشستگان چندان طول نمی‌کشد؛ صدور احکام به صورت الکترونیک و آنی انجام می‌شود؛ یعنی فرمول جدید را که به نرم‌افزار بدهند، خیلی سریع در چشم‌به هم زدنی، احکام جدید صادر می‌شود؛ بنابراین مشکلی در اجرا نیست فقط باید مراحل اداری کار طی شود که امیدواریم همین هفته کار تمام شود و بازنشستگان از انتظار نجات یابند.

در حال حاضر، هنوز سازمان تامین اجتماعی پیشنهاد خود را برای افزایش حقوق بازنشستگان به هیات دولت ارائه نداده است. مدیرعامل سازمان قول داده که این اتفاق تا پایان اردیبهشت ماه رخ دهد.

از سوی دیگر رحمان فراهانی مدیرکل ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تأمین اجتماعی، در نامه‌ای به کانون کارگران بازنشسته بجنورد اعلام کرده است که اعمال افزایش مستمری‌ها هر ساله وفق مصوبات شورای عالی کار و هیات وزیران صورت می‌گیرد و هر گونه تغییر روال جاری نیازمند اصلاح مواد قانونی مربوطه است.

این موضوع نشان می‌دهد که اختلاف نظرهایی در مورد نحوه افزایش حقوق بازنشستگان وجود دارد. برخی معتقدند که باید سبد معیشت مبنای افزایش باشد، در حالی که برخی دیگر طرفدار مصوبات شورای عالی کار هستند.

با توجه به نزدیک شدن به موعد پرداخت حقوق اردیبهشت ماه، بازنشستگان نگرانند که افزایش حقوق آنها مشخص نشود. امیدواریم مسئولان ذیربط هر چه سریعتر به توافقی در این زمینه دست پیدا کنند تا تکلیف این قشر زحمتکش روشن شود.

منبع:ایلنا

اخبار پیشنهادی

نظرات بینندگان

در انتظار بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۶
کرم صیدی
|
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
0
0
تاکی بازنشستگان تامین اجتماعی این بدبختی وگرسنگی را تحمل کنند ماده41و96به درد چه می خورد و ا روز اول آن را تصویب کردند چرا به آن عمل نمی‌کنند
کرم صیدی
|
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
0
0
مسولین محترم حاصل رنج 30سال کار 8سال دفاع مقدس ماده41ماده 96و111را زیر پا میگذارند تا حق بازنشستگان تامین اجتماعی که زمان پیری وهزاران مشکلات ومریضی پایمال شود یادتان رفته مادریک مملکت اسلامی زندگی میکنیم چرا باید بازنشستگان تامین اجتماعی اینقدر در مضیقه باشند این یکسال است که گوشت قرمز نخوردیم خجالت خوب چیزیه ما پیر هستیم احتیاج داریم این رادرک کنین
مستمری بگی
|
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
0
0
همه تون دستتون تو دست هم هست هیچ کس به فکر بازنشسته نیست
بازنشسته
|
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
0
0
تامین اجتماعی مخصوصا بازنشسته ها رو اذیت می‌کنه این کار هرساله مدیر عامل این سازمانه اونم فهمیده باید ماها رو اینجوری زجر کش کنه انگار ما داریم از ارث پدرش حقوق میگیریم در صورتی که مدیر عامل و کل پرسنل تامین اجتماعی حقوق بگیر بیمه شده ها هستن
رضا
|
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
0
0
پدر بازنشسته ها رو در آوردین به خاطر این چند ریال افزایش حقوق
ناشناس
|
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
0
0
از اول سال فقط حرف میزنند هیچ کاری هم به نفع کارگر باشه انجام نمیدن